Trudności ze spaniem i nadmierne pobudzenie

Trudności z zasypianiem, częste budzenie się w nocy – problem bezsenności dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn w każdym wieku. Jeśli jednak towarzyszy temu nadmierne pobudzenie, należy udać się endokrynologa. Może to być bowiem objaw nadczynności tarczycy, która wymaga leczenia.

Ostateczną diagnozę może postawić tylko endokrynolog na podstawie wywiadu lekarskiego oraz badań poziomu poszczególnych hormonów. Niepokojącymi objawami, które powinny skierować nas do gabinetu endokrynologa są nie tylko trudności z zasypianiem i towarzyszące im nadmierne pobudzenie ruchowe, ale też chudnięcie, drżenie rąk, zwiększona potliwość, zaburzenia miesiączkowania, skłonność do biegunek, przyspieszona akcja serca, stałe uczucie gorąca, niepokój, wypadanie włosów, obrzęk nóg czy też stałe uczucie gorąca.

Bezsenność wywołują również inne choroby, m.in.:

• schorzenia układu pokarmowego,
  • zwyrodnieniowe choroby mózgu,
  • schorzenia naczyniowe,
  • epilepsja,
  • syndrom niespokojnych nóg,
  • stany depresyjne.

Trudności z zasypianiem oraz nadmierne pobudzenie mogą być również skutkiem ubocznym niektórych leków (m.in. przeciwpadaczkowych, hormonalnych, pobudzających leków antydepresyjnych), a także używek typu kofeina, alkohol, nikotyna. To również częsty skutek zażywania narkotyków oraz dopalaczy.

Nie bez znaczenia jest właściwa higiena snu. By wyeliminować trudności z zasypianiem, należy zadbać o regularny rytm snu, unikać nadmiernych drzemek w trakcie dnia, spożywać lekki posiłek na kolację, ograniczyć spożywanie kofeiny, a także zadbać o sprzyjające warunki w sypialni (cisza, odpowiednia temperatura pomieszczenia).