Obfite i bolesne miesiączkowanie

Obfite i bolesne miesiączki stanowią problem wielu kobiet w różnym wieku. Mowa o krwawieniach menstruacyjnych trwających dłużej niż 7 dni, podczas której kobieta traci średnio 50-100ml krwi dziennie. Takim miesiączkom często towarzyszą dodatkowo silne bóle nie tylko brzucha, ale też głowy, obecność skrzepów krwi, a także mocne osłabienie (które jest następstwem dużej utraty krwi).

Nie należy ignorować takich zaburzeń miesiączkowania. Bolesne i obfite krwawienia mogą być objawem m.in.:

• niedoczynności tarczycy,
  • mięśniaków macicy,
  • polipów macicy,
  • chorób nowotworowych macicy,
  • torbieli jajnika,
  • ciąży pozamacicznej,
  • nieprawidłowo dobranej formy antykoncepcji,
  • zaburzeń krzepnięcia krwi,
  • stanów zapalnych błon śluzowych macicy,
  • zbliżającej się menopauzy.
Leczenie obfitych i bolesnych miesiączek

By móc wdrożyć leczenie, konieczne jest ustalenie źródła zaburzeń. W leczeniu może być stosowana doustna antykoncepcja hormonalna czy też niesteroidowe leki przeciwzapalne. Jeśli przyczyną obfitych i bolesnych miesiączek są choroby macicy, jajników czy też inne schorzenia, wówczas leczenie dobrane jest pod konkretne choroby – by zniwelować przyczynę, a nie tylko skutki.

Czego unikać?

Kobiety borykające się z problemem obfitych i bolesnych miesiączek powinny unikać zażywania aspiryny (może nasilać krwawienia), gorących kąpieli oraz okładów z termoforu podczas menstruacji, spożywania kawy oraz alkoholu. Nie jest wskazany też intensywny wysiłek fizyczny.
W związku z tym, że obfite i długie krwawienie może doprowadzić do niedoboru żelaza, a tym samym do anemii, należy też zadbać o odpowiednią dietę. Zalecane są posiłki bogate w żelazo, którego naturalnym źródłem jest m.in. czerwone mięso, wątróbka, szpinak, jarmuż, brokuły, natka pietruszki i nie tylko.