Nadczynność i niedoczynność tarczycy

Do najczęściej występujących chorób tarczycy należy jej nadczynność oraz niedoczynność. Gruczoł ten odpowiedzialny jest za produkcję hormonów (tyroksyna, trójjodotyronina, kalcytonina), które wpływają na regulowanie metabolizmu, pracę serca, a u kobiet również na funkcjonowanie układu rozrodczego.

Nadczynność tarczycy

Jeśli tarczyca produkuje zbyt duże ilości hormonów, wówczas mamy do czynienia z jej nadczynnością. Przyczyną może być choroba autoimmunologiczna (Gravesa-Basedowa), a także zbyt częste przyjmowanie leków zawierających jod, nowotwór złośliwy gruczołu czy też choroby przysadki mózgowej. Nadczynność tarczycy pojawia się również w ciąży, a czasem także jest pierwszą fazą niedoczynności tarczycy. Objawy:

• utrata masy ciała,
  • biegunki,
  • drżenie rąk,
  • podwyższone ciśnienie krwi,
  • nerwowość, drażliwość,
  • nadmierna potliwość,,
  • częste uczucie duszności,
  • bezsenność,
  • powiększenie tarczycy (wole),
  • problemy z włosami, paznokciami i skórą,
  • wytrzeszcz oczu.

Leczenie polega na przyjmowaniu leków hamujących bądź ograniczających wytwarzanie hormonów przez tarczycę. W niektórych przypadkach stosuje się terapię promieniotwórczym jodem, a także leczenie operacyjne.

Niedoczynność tarczycy

Zbyt niski poziom hormonów produkowanych przez tarczycę (tyroksyny i trójjodotyroniny) prowadzi do niedoczynności tego gruczołu. Choroba ta najczęściej spowodowana jest przez Hashimoto, czynniki genetyczne, przedawkowanie leków przeciwtarczycowych, niewystarczającą ilość jodu w otoczeniu, stany po operacji tarczycy i nie tylko. Niedoczynność tarczycy może być także wrodzona.

Objawy:
  • przyrost masy ciała,
  • osłabienie i senność,
  • uczucie chłodu,
  • wypadanie włosów,
  • łamliwość paznokci, suchość i szorstkość skóry,
  • nieregularne miesiączkowanie,
  • problemy z zajściem w ciążę,
  • wahania nastroju,
  • depresja,
  • zwiększona podatność na infekcje,
  • zaparcia.

Leczenie niedoczynności tarczycy oparte jest na suplementacji brakujących hormonów w dawkach dobranych do konkretnej osoby. Niezbędna jest też stała opieka endokrynologa.