Bóle brzucha o niewyjaśnionej przyczynie

Bóle brzucha przybierają różną postać. Mogą być objawem problemów z jelitami, trzustką, wątrobą, żołądkiem, wyrostkiem robaczkowym, a nawet zawału serca. Może to być również jeden z objawów stanu zapalnego układu moczowego – zapalenia nerek czy też pęcherza. U kobiet bóle brzucha o niewyjaśnionej przyczynie mogą mieć podłoże ginekologiczne – zapalenie żeńskich narządów płciowych, ale nie tylko. Dolegliwości może powodować endometrioza, mięśniaki macicy, guzy, zrosty, torbiele, ciąża pozamaciczna, choroby nowotworowe macicy czy jajników.

Warto też zwrócić uwagę, czy bólowi brzucha towarzyszą inne dolegliwości. Może to być uczucie pełności, wzdęcie, nudności, wymioty, ból głowy, biegunki, zgaga, gorączka, utrata masy ciała, uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza moczowego, osłabienie, wydzielina z narządów rodnych, spadek ciśnienia krwi i nie tylko.

Diagnostyka bólu brzucha wymaga dokładnego wywiadu z pacjentem oraz wykonania kompletu badań ginekologicznych (w przypadku kobiet), jak i laboratoryjnych (morfologia, poziom hormonów, badanie moczu) oraz ultrasonograficznych. Dlatego przed wizytą u lekarza warto zgromadzić informacje na temat rodzaj bólu, jego umiejscowienia, okoliczności, w których się pojawia, a także towarzyszących mu dolegliwości. Pozwoli to lekarzowi na przyspieszenie diagnozy i skierowanie do odpowiedniego specjalisty – ginekologa, endokrynologa, chirurga, gastrologa, urologa czy też innego lekarza.

Bóle brzucha o niewyjaśnionej przyczynie mogę mieć zarówno łagodne, jak i poważne podłoże. Dlatego nie należy ich bagatelizować.