Planowanie ciąży

Planując ciążę, należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu organizmu. W pierwszej kolejności należy porzucić wszelkie nałogi takie jak palenie papierosów czy też picie alkoholu. Należy także zadbać o zdrową, zbilansowaną dietę i zdrowy tryb życia. Przed rozpoczęciem starań o dziecko konieczna jest również konsultacja lekarska.

Badania

Ciąża stanowi rewolucję dla organizmu. Dlatego konieczne jest zbadanie stanu organizmu, wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i podjęcie odpowiedniego leczenia bądź suplementacji przed planowaniem ciąży. Ginekolog w pierwszej kolejności zleci badania poziomu hormonów tarczycy (w przypadku nieprawidłowości niezbędna będzie konsultacja endokrynologiczna i wdrożenie odpowiedniego leczenia). Do badań zalecanych przed ciążą należy także morfologia, grupa krwi, badanie moczu, test na HIV, poziom przeciwciał różyczki, test na toksoplazmozę oraz żółtaczkę zakaźną typu B. Konieczne są również badania ginekologiczne – nawet z pozoru niegroźna infekcja intymna może stanowić zagrożenie dla przyszłej ciąży.

Jeśli kobieta choruje na choroby przewlekłe, konieczne jest skonsultowanie planów z lekarzem prowadzącym. Może być konieczna zmiana leków oraz terapii (niektóre leki mogą wpływać negatywnie na rozwój płodu).

Szczepienia

Niektóre choroby mogą być szczególnie niebezpieczne dla kobiet ciężarnych. Dlatego przed planowaną ciążą zalecane są szczepienia przeciw odrze, różyczce, a także wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.

Sprawdzenie stanu uzębienia

Przed zajściem w ciążę należy wyleczyć wszystkie ubytki w zębach oraz stany zapalne jamy ustnej. Jeśli konieczne jest leczenie kanałowe, należy podjąć je jak najszybciej – w ciąży nie będzie to możliwe. Tak samo wygląda sytuacja z leczeniem/ekstrakcją problematycznych ósemek.

Witaminy

Jeśli badania nie wykryją żadnych niedoborów witaminowych, nie jest konieczna specjalna suplementacja. Ważne jest jednak, by dostarczać organizmowi odpowiednie ilości kwasu foliowego (wit. B9). Jego niedobór może mieć wpływ na powstanie wad cewy nerwowej u dziecka (bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa). Może być także przyczyną poronienia.
Zalecane jest rozpoczęcie spożywania kwasu foliowego przed planowaną ciążą.

Planowanie ciąży dotyczy nie tylko kobiet. Partner również powinien poddać się badaniom lekarskim oraz zrezygnować z nawyków, które mogą mieć wpływ na obniżenie jakości jego nasienia.