Diagnostyka i leczenie niepłodności

Niepłodność może mieć różne podłoże. Dopiero wykonanie kompleksowej diagnostyki oraz poznanie przyczyn problemów z zajściem w ciążę pozwoli na dobór i wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Kiedy możemy mówić o niepłodności i kiedy należy udać się do lekarza?

Niepokojącym sygnałem jest niemożność zajścia w ciążę pomimo około roku intensywnych starań, tj. regularnego współżycia bez zabezpieczenia. W przypadku kobiet powyżej 35 roku zalecane jest zgłoszenie się na badania już po 6 miesiącach nieskutecznych starań o dziecko.

Należy pamiętać, że niepłodność dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Wśród najczęstszych przyczyn problemów z poczęciem dziecka wymienia się:

• endometriozę,
  • zaburzenia hormonalne,
  • zaburzenia owulacji,
  • niedrożność jajowodów,
  • schorzenia tarczycy,
  • przedwczesną menopauzę,
  • nieprawidłowości w budowie macicy,
  • obniżoną jakość nasienia,
  • przebycie ostrych chorób zakaźnych z odczynem w jądrach,
  • zaburzenia erekcji oraz ejakulacji,
  • niewłaściwą dietę i nadużywanie używek,
  • stres.
Jak wygląda diagnostyka niepłodności?

Badaniom powinna poddać się zarówno kobieta, jak i mężczyzna. W przypadku kobiety diagnostyka rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego oraz badania ginekologicznego. Lekarz dokonuje oceny owulacji, ocenia stan jajników na podstawie USG, a także sprawdza stężenie progesteronu. Wykonywane są nie tylko badania hormonalne, ale i bakteriologiczne czy też genetyczne. W zależności od indywidualnych czynników może być konieczne również sprawdzenie stężenia prolaktyny, FSH, LH, wykonuje się również biorezonans magnetyczny.

W przypadku mężczyzn również diagnostykę rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego oraz wykonania badań laboratoryjnych. Niezbędne jest też wykonanie rozszerzonych badań nasienia. Wykonywane są również badania posiewowe na obecność wirusów, grzybów, bakterii oraz patogenów. W uzasadnionych przypadkach wykonywane są również markery nowotworowe (przy podejrzeniu guzów nowotworowych na jądrach).

Leczenie niepłodności

Sposób leczenia zależny jest od przyczyny niepłodności. Jeśli wykryto zaburzenia hormonalne, leczenie polega na podawaniu odpowiednio dobranej dawki hormonów celem uregulowania ich poziomu. W przypadku infekcji ograniczających płodność stosuje się antybiotykoterapię, natomiast w niektórych przypadkach może być konieczne wykonanie inwazyjnych zabiegów (problemy z nasieniowodami, niedrożność jajników, torbiele, mięśniaki, itp.).