USG piersi

Polega ona na badaniu piersi przy pomocy fal ultradźwiękowych.

USG piersi można wykonać w każdym dniu cyklu, ale najlepiej zgłosić się na takie badanie w pierwszej połowie cyklu. Badanie jest niebolesne, nieinwazyjne i nieszkodliwe dla zdrowia. Dlatego można je wykonywać wielokrotnie,
także w ciąży, ponieważ nie powoduje żadnych objawów ubocznych.

Ultrasonograficzna diagnostyka piersi powinna być przeprowadzana regularnie raz do roku. Jest ona jedną z elementów profilaktyki raka sutka.

Pozwala wykryć zmiany nowotworowe na bardzo wczesnym etapie rozwoju, kiedy nie ma jeszcze widocznych żadnych objawów klinicznych.

Badanie to powinno być wykonane także w przypadku zauważenia podczas samokontroli jakichkolwiek nieprawidłowości. Należą do nich:
  • asymetria wielkości piersi,
  • przebarwienia lub zaczerwienienia skóry,
  • wciągnięcie brodawki sutkowej,
  • wyciek z brodawki sutkowej,
  • powiększone węzły chłonne pachowe,
  • ból piersi,
  • zastój pokarmu w połogu z towarzyszącymi cechami stanu zapalnego gruczołu sutkowego.
Jeżeli pojawi się którakolwiek z opisanych zmian należy pilnie skonsultować się z lekarzem i wykonać badanie USG.

Częstsza niż raz do roku kontrola ultrasonograficzna obejmuje także pacjentki z grupy ryzyka, związanej z rodzinnym występowaniem raka sutka.

Przy pomocy ultradźwięków można wykryć w piersiach torbiele, guzy lite, krwiaki, ropnie i inne zmiany, które nie zawsze można odróżnić od siebie przy pomocy badania palpacyjnego.

Jeśli obraz ultrasonograficzny nie do końca daje nam pewne rozpoznanie, pacjentka musi mieć poszerzoną diagnostykę, np. o biopsję cienko- lub grubo igłową, mammografię czy biopsję mammotomiczną najlepiej w ośrodku o pierwszym stopniu referencyjności.