Hyperandrogenemia

Nadmiar męskich hormonów płciowych może pojawić się nie tylko u mężczyzn, ale też u kobiet. Nadmierne wydzielanie androgenów prowadzi do hyperandrogenemii (hiperandrogenizmu) i pojawienia się licznych zaburzeń oraz przerostu męskich cech.

Objawy u kobiet

W przypadku kobiet nietrudno zauważyć objawy hyperandrogenemii. Pojawiają się widoczne cechy męskie w postaci m.in. hirsutyzmu, czyli wystąpienia nadmiernego owłosienia na klatce piersiowej, nogach czy też brzuchu. Pojawiają się również zaburzenia miesiączkowania i brak owulacji, problemy z libido (nadmierne bądź obniżone), łysienie typu męskiego (tj. na skroniach), przerost łechtaczki, obniżenie tonu głosu, trądzik i rogowacenie skóry, ale nie tylko. Zaburzeniu często towarzyszy otyłość oraz nadciśnienie tętnicze.

Objawy u mężczyzn

U mężczyzn zbyt duża produkcja androgenów powoduje nadmierny rozwój wtórnych męskich cech płciowych. Hormony pobudzają wzrost owłosienia, wpływają na nadmierny rozwój mięśni, spadek libido, a także obniżenie tembru głosu.
Zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet hyperandrogenemia może być odpowiedzialna na niepłodność.

Przyczyny

Bezpośrednią przyczyną jest nadmierna produkcja androgenów w jądrach, nadnerczach czy też jajnikach. Ta z kolei jest efektem schorzeń jajników, przerostu nadnerczy, menopauzy czy też stosowania leków o działaniu androgennym (zalicza się do nich leki obniżające ciśnienie krwi, przeciwdrgawkowe, a także sterydy anaboliczne).

Leczenie

Leczenie hyperandrogenemii opiera się przede wszystkim na podawaniu leków mających za zadanie wyrównanie poziomu hormonów. Leczenie obejmuje nie tylko niwelowanie objawów, ale i przyczyn. Dobór terapii uzależniony jest od źródła hyperandrogenemii – jeśli np. są to guzki na jajnikach, wówczas można je usunąć. W przypadku nadmiaru męskich hormonów u kobiet spowodowanego zespołem policystycznych jajników stosuje się leczenie hormonalne, a przy przeroście nadnerczy – leki z grupy glikokortykoidów. W celu zwalczenia nadmiernego owłosienia natomiast można skorzystać z zabiegów depilacji laserowej.