Profilaktyka zagrażającego porodu przedwczesnego

Prawidłowy czas trwania ciąży wynosi od 37 do 41 tygodni.
Poród pomiędzy 22 a 36 tygodniem ciąży uważa się za przedwczesny.

Poród przedwczesny jest jedną z głównych przyczyn umieralności okołoporodowej niemowląt. Jego odległymi konsekwencjami są zaburzenia rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka. Obniżenie odsetka porodów przedwczesnych zależy tak naprawdę od profilaktyki zagrażającego porodu przedwczesnego.

Jakie są więc kryteria zagrażającego porodu przedwczesnego?
  • wiek ciążowy między 23 a 37 tygodniem,
  • skurcze mięśnia macicy minimum 4 na 20 minut, trwające minimum 30 sekund,
  • przedwczesne pęknięcie błon płodowych,
  • przy niepękniętym worku owodniowym skrócenie szyjki macicy minimum o 75% lub rozwarcie ujścia na minimum 2 cm.
Jak zatem przewidzieć zagrażający poród przedwczesny?
Przede wszystkim wyizolować grupę kobiet, które znajdują się w grupie ryzyka. Z kolei wczesne wykrycie czynników ryzyka porodu przedwczesnego stwarza szansę na wdrożenie optymalnej profilaktyki.

Każda kobieta wymaga indywidualnego podejścia w profilaktyce zagrażającego porodu przedwczesnego.

Bardzo skuteczną metodą oceny stanu szyjki macicy jest pomiar jej długości i ocena ujścia wewnętrznego przy pomocy USG dopochwowego.

Ważna jest także właściwa interpretacja sygnałów ostrzegawczych , takich jak bóle podbrzusza, krzyża, wyczuwalne skurcze macicy, zwiększenie wydzieliny pochwowej.

Jak zapobiegać porodowi przedwczesnemu?
Przede wszystkim należy ustalić czynniki ryzyka, poinformować o nich pacjentkę, a następnie namówić do zmiany stylu życia. Jest to tzw. profilaktyka pierwotna. Profilaktyka wtórna polega na właściwej identyfikacji pacjentek z podwyższonym ryzykiem porodu przedwczesnego i na profilaktyce infekcji wstępującej.

Profilaktyka trzeciorzędowa to leczenie obejmujące całkowity spoczynek, tokolizę, sterydoterapię i antybiotykoterapię.

Należy pamiętać, że ciężarna zagrożona porodem przedwczesnym zawsze powinna być hospitalizowana w ośrodku o najwyższym stopniu referencji.