Opieka prekoncepcyjna

Ciąża, to wyjątkowy okres w życiu każdej kobiety. U większości kobiet przebiega w sposób fizjologiczny. Niemniej jednak z pewnością jest to stan odmienny. Zmieniają się zapotrzebowania organizmu, a wiedząc o tym należy szczególnie przyjrzeć się swojej diecie, przyzwyczajeniom, ewentualnym nałogom i kondycji fizycznej.
Dlatego zaleca się, aby jeszcze na kilka miesięcy przed planowaną ciążą zadbać o dobre przygotowanie do tego bardzo ważnego okresu.

Od czego zacząć?
  1. Na kilka miesięcy przed planowaną ciążą odwiedź ginekologa. Jeśli jesteś zdrowa, wykonaj jedynie podstawowe badania zalecane rutynowo przed ciążą. Jeśli chorujesz na jakąkolwiek chorobę przewlekłą zapytaj ginekologa, czy Twoja choroba będzie miała wpływ na przebieg ciąży lub ciąża na przebieg choroby, czy nie należy zmodyfikować dotychczasowego leczenia lub nawet odstawić pewne leki.

2. Jeśli nie chorowałaś na którąś z chorób zakaźnych wieku dziecięcego, a nie byłaś na nią zaszczepiona, zawsze możesz pomyśleć o szczepieniu.

3. Jeżeli masz za sobą niekorzystną przeszłość położniczą lub ginekologiczną koniecznie przed planowaną ciążą skonsultuj się z ginekologiem. Czasem należy wykonać dodatkowe badania, czasem włączyć leki, czasem odwlec w czasie decyzję o zajściu w ciążę.

4. Na minimum trzy miesiące przed planowaną ciążą odstaw tabletki antykoncepcyjne i włącz kwas foliowy
    w dawce 0,4mg/dobę. Kwas foliowy jest niezbędny w diecie przyszłej mamy, ponieważ zmniejsza ryzyko wystąpienia wad centralnego systemu nerwowego u płodu.

5. Wylecz zęby. Ciąża sprzyja rozwojowi próchnicy, więc jeśli masz drobne ubytki, lepiej skonsultuj się ze stomatologiem jeszcze przed ciążą i wylecz wszystko, co w ciąży może zacząć sprawiać kłopoty.

6. Nie odchudzaj się przed ciążą, ale tez uważaj żeby za bardzo nie przytyć. Ani niedowaga, ani nadwaga nie są dla ciebie korzystne, bo możesz mieć kłopoty z zajściem w ciążę.

7. Zrezygnuj z używek. To substancje, które bardzo niekorzystnie wpływają organizm Twój i Twojego dziecka. Nie są też obojętne dla Twojego partnera. Wpływają bowiem na jakość nasienia a co za tym idzie zdolności prokreacyjne.

8. Zaplanuj zdrowy sposób odżywiania. Przede wszystkim zrezygnuj z fast foodów. Staraj się kupować żywność mało przetworzoną. Jedz często, ale małe porcje. Staraj się unikać żywności z dużą ilością konserwantów. Jedz więcej warzyw, owoców i ryb morskich.

9. Jeśli do tej pory prowadziłaś siedzący tryb życia, zastanów się jaka forma aktywności fizycznej byłaby dla Ciebie odpowiednia. Najlepiej jeśli będzie to taka forma aktywności, którą można będzie nadal kontynuować w ciąży, np. joga, pływanie, spacery.