Biologia pochwy

Badanie stopnia czystości pochwy, zwane również badaniem biocenozy pochwy, polega na ocenie mikroskopowej wydzieliny pobranej z dróg rodnych kobiety. Podczas analizy oceniane są mikroorganizmy występujące w wydzielinie. Sześciostopniowa skala Jiroveca-Petera-Maleka pozwala specjalistom ujednolicić rozpoznania stawiane na podstawie obrazu mikroskopowego.

Oto kolejne stopnie skali:
  • I i II stopień – stan prawidłowy,
  • III stopień – bakteryjne zapalenie pochwy,
  • IV i V stopień – rzeżączkowe zapalenie pochwy,
  • VI stopień – grzybicze zapalenie pochwy.
Badanie biologii pochwy jest podobne do badania cytologicznego. Lekarz ginekolog pobiera wymaz z pochwy za pomocą specjalnego wacika lub drucika. Badanie jest całkowicie bezbolesne i może być przeprowadzane u kobiet w każdym wieku, a u pacjentek ciężarnych przeprowadzane jest obowiązkowo.

Kiedy zgłosić się do ginekologa na badanie czystości pochwy?
Badanie biocenozy pochwy można wykonywać profilaktycznie, jednak najczęściej przeprowadza się je w celu rozpoznania przyczyny niepokojących objawów, takich jak upławy, świąd czy pieczenie okolic intymnych. Wynik badania określi, czy stan zapalny został wywołany przez bakterie czy grzyby. Dzięki temu lekarz ginekolog będzie mógł dopasować odpowiednią metodę leczenia infekcji. Żadnych objawów infekcji intymnej nie należy lekceważyć.

Badanie dostępne jest w gabinecie ginekolog i endokrynolog Moniki Bomersbach w Krakowie. W celu umówienia terminu wizyty prosimy o kontakt pod numerem telefonu 501 223 778.